New New Zealand - Reisverslag uit Haruru, Nieuw Zeeland van Kim Broek - WaarBenJij.nu New New Zealand - Reisverslag uit Haruru, Nieuw Zeeland van Kim Broek - WaarBenJij.nu

New New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Haruru

Thailand was geweldig. Lekker eten lekker slapen lekker weer. Jailynn en Jessie kregen veel aandacht van de locals vooral de thaise dames vonden hun geweldig en moesten elke keer hun huid en vlees aanraken. De trein ritten zijn te gek in thailand. Tassen uit het raam gooien omdat de trein maar 2 min stopt op het perron. Mooie plekken. Bij de tropische regen maakten Jailynn en Jessie bootjes die door de stroming werden meegevoerd. We missen je thailand tot over 80 dagen nadat we New Zealand ontdekt hebben. Dan mogen we 3.5 weken nog van je genieten.

Op naar New Zealand (NZ). De vlucht naar NZ was beter dan naar thailand. Jan had elke keer het verkeerde menu van eten gekozen. Hahaha wat een pech. De j&j sliepen beter dan gedacht en rende minder vaak door de gang paden. Stoorde minder de buren en waren lekker samen aan het spelen. Eerst Bangkok, Taipei, Brisbane en dan Auckland. Daar regende het en was het koud weer. Ff aanpassen. In het indiaase hotel de volgende ochtend hebben we met zijn vieren genoten van het buffet breakfast. hier en daar wat rondvliegende cornflakes opvangen van de kids, shanty shanty.

Wist je dat: NZ landers allemaal een boot in de voortuin hebben staan.

En dan is daar Curt de opa om onze camper af te leveren. Wat een geweldig ding om in te rijden. Tassen erin na de uitleg en toeren met lekker muziek op de mp3. Links af, het knipperlicht aan denk je. Daar zit dus de ruiten wisser. Ff aanpassen dat waren we al gewend. Net zoals links rijden. Snel Auckland uitgereden richting het noordwesten.

Wist je dat: Wij NZ landers nog nooit een kiwi hebben zien eten en als ze die eten, ze dat met schil en haar doen, als een appel.

Je hebt hier verschillende campings in NZ. DOC bij de overheid en holiday camps. De doc campings liggen echt geweldig midden in de jungle. De holiday camps zijn veredelde campings maar wel met warme douche, spring kussen, speelterrein, kook gelegenheid, naast een weg op elkaar, 5x zo duur, geen natuur en veel stacaravans. Dus de Doc camping, deze zijn echt mooi gelegen vaak midden in een scenic reserve waar veel mooie wandelingen zijn en dicht bij de zee of een klein riviertje. J&J vermaken zich prima met steentjes en water, samen spelen, samen keten, twee echte vriendinnetjes geworden van elkaar.

Wist je dat: Een Kiwi een met uitsterven bedreigde vogel is, die niet kan vliegen.

Elke nacht slapen we op een ander plekje, elke dag een verrassing waar we uitkomen of mogen slapen. Slapen bij een waterval, of aan een rivier. De draag zakken die we hadden meegenomen bieden een uitkomst voor de wandelingen. Jailynn wilde in het begin nog niet veel lopen. Alleen op mooie paadjes. Nu loopt ze hele stukken berg op en af en een ijsco op het einde van de wandeling, smulle bulle. Jessie zit bij kim op haar rug en valt vaak lekker in slaap.

Wist je dat: Er op elke camping Weka's zitten, deze lijkt op een kiwi, en eet alle restjes op. En hebben een laatste zak brood van ons gestolen.

In Mangawei, 17 nov, een stukje van een coastal trek gelopen. deze wandeling leek een loop maar kwam heel ergens anders uit en het begon al donker te worden. Terug of verder lopen. Verder lopen, alle wandelingen staan goed aangegeven met oranje driehoekjes. De uitzichten waren erg mooi. hier lopen veel wandelaars die van noord naar zuid lopen met een dikke rugzak. Wij met twee kidz op onze rug. Doorlopen, op een gegeven moment een veld met stieren oversteken, met de waarschuwingen, watch out for, shock wire, shooting, poisons, bulls, boerke wilde geen wandelaars over zijn geglooide weiland. Op onze slippers het steile weiland naar beneden gegleden en op de verharde weg weer door kunnen lopen in het donker. We kwamen er achter dat we nog 10 km moesten. We hadden al 3 uur gelopen. Gelukkig na 10 min zagen we auto lichtjes. Liften en ja hoor de jeep stopt en hij zei dat hij de laatste auto van het afgelegen stuk was. Allemaal erin. Ohhh jullie hebben ook nog 2 kinderen bij, yep. Nadat hij al zijn gereedschap opzij hadden gelegd wilde hij eerst naar zijn huis om een kinderstoeltje op te halen. Bij de camping hebben we deze master Kiwi bedankt met een wave, nu lekker slapen.

Wist je dat: NZ landers, gaan camperen met retro caravans.

Mokaroa falls, 19 nov , lekker weer. Tijd voor een bush walk.
We hadden van bro Marc het boek NZ frenzy gekregen. Een gekke hippie die off the beaten track dingen voor NZ heeft geschreven. Als die hippie WOW zet is het wowow. Lonely planet en andere reizigers boeken zijn aan de kant gelegd en dit rode boek, of votje wat het nu is lig op het dashboard van de campert heilig te zijn.

Wist je dat: NZ landers, aardig zijn en bij het passeren "how are yu doing" zeggen. Als je zegt fine okay, ze gewoon doorlopen. Surrogaat vriendelijkheid.

De bush walk werd omschreven als canyoning light. Eerst naar een super mooie waterval afdalen, door de rivier gelopen, slippers uit en baden, wat een uitzicht. Route volgt de rivier stream down. Tijd 3 uur.Okay. Easy. Wow.

Wist je dat: Kim last heeft van hooi koorts, dat wordt wat met drie zomers achter elkaar.

Omdat het gisteren geregend had in de jungle was het paadje modder, slippers uit J&J in de draagzak en lekker lopen, pad hield op. Hier de rivier oversteken. Eerst glijden door de modder 2 meter naar beneden daarna van steen naar steen springen en we waren aan de overkant. Langs de rivier door de jungle liep het pad met onze blote voeten zakten we ver in de modder, weer de rivier oversteken, de enige mogelijkheid was 1 meter voordat het water met geweld de afgrond in storten van 5 meter diep. Gelukkig was er op de bodem van de rivier een lang stuk rots. Wie eerst,Jan. Okay Jailynn en Jan eerst. Eerste stap okay, tweede sooooooo ik gleed weg, helemaal vol gladde alg, wtf, terug, geen optie. Op handen en voeten glijdend langs de waterval de overkant bereikt. Nu Kim en Jessie. Wow met behulp van een lange bamboo tak de overkant bereikt. Vast houdend aan een steile rots wand, blubber baden oversteken op blote voeten, glijden naar beneden, hebben we 5 uur gelopen. Wat een geweldige tocht was dit. Spannend en super mooi bedankt hippie en marc.

Wist je dat: Jessies eerste zin is: "Wat doe je?".

Kare Kare, 20 nov, hier ook heel hele mooie tocht gelopen waar The Piano is opgenomen. Steil de berg op, steil naar beneden, door de jungle, over moeras, over uitgestrekte duinen, naar de blauwe zee, met soms een beetje mot regen, mooie cliffen, veel vogeltjes, alles groen.Kon alleen een rots passeren als het nog eb was. Opschieten. Aangekomen bij rots, bleek het gewoon nog eb te zijn ook, wa een geluk die vogels.

Wist je dat: Je riskeert een boete van 200 dollar als je slaap op een plaats waar het niet mag, per persoon.

Coromandel, 21 nov, 23u aangekomen na een rit van 1 uur over een gravelweg, weh, alle doc campings waren dicht. Hier was wel een visitors centrum vanwege het mooie gebied. Dan maar daaro slapen, J&J sliepen snel, wij geen oog dicht gedaan van alle geluiden om ons heen, toch eng midden in de jungle alleen te camperen. De volgende ochtend kwamen de vrolijke kiwies van de doc aangereden en begroeten ons, no worries.

Wist je dat: De Europeanen een wasbeertje voor de vacht hebben geïntroduceerd, de possum. Deze is ontsnapt uit de fokkerij.

22 november, op naar het hot water beach, dit strand is dichtbij vulkanische grond, die het zee water verwarmt, je moet alleen precies op de juiste plek een duitse kuil graven. Dan krijg je een warm badje, jailynn en jessie hadden een al gegraven kuil voor ons veroverd, je zat werkelijk met 50 kuilen en 100 mensen op een gedeelte van het strand. ergens kwam zelfs kokend water naar boven. Verderop ook Cathedrale cove bezocht een grote tunnel in een rots en aan allebei de kanten een strandje, met blauw koud zeewater.

Wist je dat: NZ landers of de eerste Europeanenen, alle bomen hebben gekapt, zelfs op de lastigste plaatsen in een gorge.

Rotarua, 23 nov, park Wai tapu bezocht: geizers, rode en oranje kokende meren, kokende blubber, aparte kleuren rots, door de mist lopen, dit gebied was heilig voor de Maories, net zoals elke bron, waterval en duin is. Super mooi, super stinken naar zwavel, erg bijzonder.

Wist je dat: Nu er overal dennen bomen staan, en dat ze deze in de national parks weer aan het uitroeien zijn, om de orginele begroeing weer terug te laten komen.

Jailynn is een reisgids, ze vertelt als ze loopt over alles wat ze ziet in haar eigen taal, happue popoi bloemen, vari varo planten, tjawls trwels vogels, net Maori taal. Ook bijna alle rivieren en dorpen zijn in de Maori taal geschreven. Beter dan in Aussie waar de inboorlingen,aboriginals, verjaagd zijn. Zijn de Maori hier in NZ vereerd, ook de Maori taal wordt hier nog op de basisschool onderwezen.

Wist je dat: Jailynn super goed kan wandelen, wat we van te voren niet gedacht hadden.

Taupo, 26 nov, van alles te doen hier. Op een gratis camping vol hippie busjes en backpackers 4 nachten naast een ned stelletje gestaan, was erg gezellig. Gorge, watervallen, jungle. Skydive zat er niet in vanwege het slechte weer. Slecht weer werd het de komende week.Tongariro, daarna naar een maat van ons pa gegaan die met zijn gezin al 20 jaar hier woont. Hij heeft alpacas in de tuin een soort lamas die niet spugen, erg gezellig om hun verhalen over Suriname, en de schooltijd te horen.

Wist je dat: De possum een plaag is geworden, en in elk bos ligt nu gif om ze uit te roeien, possums eten alles, ook jonge planten en kleine inheemse diertjes. Als je hond dat eet die niet lang meer leeft, 1080 gif. hier is ook veel protest tegen: BAN 1080

Tongariro, hier een mooie wandeling met mooi weer naar een waterval gemaakt. Langs de vulkaan, mooi uitzicht.

Wist je dat: Alle zeeën, wateren, meren en rivieren, te koud zijn om in te zwemmen. NZ landers dragen daarom een wetsuit.

Richting, Wellington, so, noorder eiland bijna uitgekamd, we hadden wel het idee dat we iets te snel gaan. Ff rekenen, nog 8 weken over voor het zuider eiland. In Wellington zijn we naar het Te Papa museum geweest, wordt veel over NZ verteld, wie het ontdekt heeft, de Maori, de natuur, de dieren, de aardbevingen en dat alles op een bijzondere manier. erg mooi museum, wat ook voor de kidz leuk was om te doen. Wellington een echte haven stad, waar we ook de ferry hebben gepakt naar het zuider eiland, maar niet voordat we bro Marc en Inge hadden ontmoet. Zij reizen van zuid naar noord. Op een camping afgesproken en hier verhalen uitgewisseld en gekookt, biertje erbij. Was heel gezellig en speciaal om je naaste zover en zo dichtbij te ontmoeten. super. even getwijfeld om met marc en inge een stuk mee terug te reizen voor de gezelligheid en om de wel bekende Tongariro crossing op de vulkaan met hun te lopen.
Uiteindelijk ervoor gekozen om verder naar het zuiden te gaan, wat achteraf de juiste keuze was. Elke week die je in het noorder eiland besteed, heb je dubbel nodig in het zuider eiland, tja, we komen zelfs nu tijd te kort.

Wist je dat: In het zuider eiland, veel Free camps zijn, waar je kan camperen en die vaak super mooi gelegen en erg gezellig zijn.

Nog voor de ferry de Orongorongo wandeling gedaan, kon met kinderwagen dachten we, maar ging uiteindelijk steil de berg op over een rotsachtig paadje. Dat was shaken voor de kinderen, wel bij een hele mooie rivier uitgekomen, op de terug weg hadden we een liaan aan de wagen geknoopt om deze voort te trekken.

Wist je dat: Je alleen NZ kan zien, door te wandelen.

Donderdag, 4 December. De ferry, een aantal dolfijnen onderweg gezien, de tocht was mooi. Het zuider eiland aangekomen in Picton.

Wist je dat: Er bijna op elke parkeerplaats in de bergen KEA papegaaien zouden moeten zitten en deze de rubbers van de auto's trekken. Helaas hebben we er nog maar 1 gezien.

Super mooi alles erg groen en blauw, mooie stranden lekker weer. Hele mooie ver gezichten over bergen, valleien. De Marlborough Sounds, Nelson, Abel Tasman, de noorder lijke high lights gedaan.

Wist je dat: De Maori, ook met uitsterven is bedreigd.

Onderweg, naar Abel Tasman nog bij een rotsklimmer camping gestaan. Waar we om een kampvuur hebben gezeten, een van de dames pakte de gitaar en begon te zingen, J&J vonden dit geweldig.
Hier hadden ze op een omgehakte boom een wc gemaakt.
wist je trouwens dat, alle wc op DOC campings zijn long drop wc's. wc bril omhoog en je kijkt in een diep gat, doorspoelen kan niet. Het gat is vaak zo groot dat Jailynn er makkelijk door kan vallen als je niet op let. Ze houd ons ook altijd stevig vast als ze erop zit.

Wist je dat: NZ landers niks zelf produceren, alleen al het ruwe materiaal exporteren.

Vrijdag, 14 November. We hebben 4 dagen gekampeerd in Abel Tassman, op een camping, om hier te komen moesten we wel met de camper over een steile gravel weg rijden, dit duurde 1.5 uur. Ondanks dat je er achter komt dat je steeds harder kan rijden duurde deze weg erg lang en hobbelig. Aangekomen, zo mooi, zo te gek. Een strand, en daarachter weer een strand, dat met eb leeg liep en bij vloed weer vol, goud kleurig zand strand.

Wist je dat: Met koud water douche went.

Hier hebben we om de beurt gewandeld. voor het eerst zeehonden gezien. Na een wandeling van drie uur. super je struikelt gewoon over de zeehonden op het strand als je niet oplet!

Wist je dat: Slovenie nog het meest op de natuur van NZ lijkt, dus als je wilt.........

Hierna, Takaka, Waipu Falls, Wairanki, Beach, Cape Farewell, Farewell spit, Waipupu Springs, Rawiti Cave, veel hangbruggen, genieten.

Wist je dat: NZ Landers, hun eigen land geweldig vinden en wij ook.

Maandag 23 December, richting Karamea, route gewijzigd. Hier kwamen we terecht op een gemeente camping, op een rugby veld, met gezamenlijke keuken en woonkamer. Naar twee grotten geweest hoog in de bergen en het strand. klein stukje van de heaphy trek gelopen mooi over swingbridges, mooie views. In dit gebied zitten veel sandflies. Kleine fruit vliegjes die steken, dit gaat jeuken en na krabben nog meer. Jan heeft er geen last van, de rest van alle toeristen wel. Je komt deze vliegjes bijna overal tegen op het zuider eiland, vooral in het westen.

Wist je dat: Wij tot nu toe maar 4 dagen regen hebben gehad. het lijkt of wij met de zon meereizen want iedereen vind het nat en koud maar wij hebben geluk met het weer.

Kerst avond gevierd met elkaar, lekker gekookt en gegeten, de caretaker van de camping nodigde ons uit om een biertje te drinken, bleek zijn eigen gebrouwen bier te zijn, tot midden in de nacht samen met nog een Duits stelletje kerst in gegleden.
Van kerstsferen zie je niet veel, op zijn minst wat lichtjes. Wel bij ons in de campert, de gekleurde ballen hangen overal aan mooie stokken gevonden op het strand.

Wist je dat: In NZ geen giftige slangen of echte wilde gevaarlijke dieren zijn, zoals in Australie. Alleen de KEA, die je rubbers steelt.

Naar Westport, via een van de mooiste kust routes, naar Punakaiki, van een lokale visser een grote vis gekregen, die we de volgende dag lekker hebben opgegeten, smullen die vissen hier. Via de Arthurs Pass, een minder steile klim dan verwacht naar het volgende gebied gereden.

Wist je dat: Reizen in een camper met zijn vieren erg gezellig en super leuk is.

Hier hebben we met de kinderen in de Manduca, door een grot gelopen waar een rivier door stroomde met watervallen en stroom versnelling, Geadviseerd werd om stroom opwaarts te lopen. De ingang was groot, en werd steeds smaller, in het donker, de hoofd lampen aangeklikt, we hadden geen waterschoenen, en omdat de keien op de bodem nogal scherp konden zijn hadden we eerst slippers aangedaan en daarover sokken, waterslippers. Verder lopen eerst door een soort meer, tot heup diepte erin, de kinderen optillen zodat ze niet nat werden. We hadden warme boven kleding aangetrokken omdat het in de grot koud kan zijn. De grot werd kleiner en kleiner tot ongeveer zo hoog en breed als een dik trom. Na een aantal kleine watervallen, kwam er een grote, ik kon deze met Jailynn op mijn rug en tegen de stroom in niet op komen, Kim kon ik een zetje geven en toen zij boven was trok ze me omhoog. Na een uur lopen de uitgang in zicht, pffffff, met een kind op je rug door een kleine spleet omhoog klimmen, 4 meter over een soort ladder, dan 10 meter op een richel langs een ravijn kruipen, en toen licht, eindelijk, Kim volgde, wat was dit spannend en gaaf. Het was voor ons dubbel zo spannend, omdat Jailynn en Jessie op onze rug zaten, wat een kick.

Wist je dat: Zandvliegjes erg irritant zijn, en op sommige plaatsen als je buiten komt, er 30 op je been zitten te prikken.

Naar Mount Cook, de gletcher gelopen, mooi zeg.
NieuwJaar, feest, party, een kleine DOC camping waar we zouden overnachten, we waren immer op door reis. De camping lag in een kloof. We reden door een donker pad de camping op en verwachten 1 a 2 autos. stond de camping helemaal bom vol met NZ. Party, party, overal lichtijes op gehangen, dikke boxen, generator, wigwams, leuke mensen, en politie. Dus ze moesten alles opruimen, balen, balen. Geluids overlast, schijnbaar. Samen nog gezellig wat gedronken er was in deze kloof ook geen bereik.

Wist je dat: Jailynn en Jessie, elkaar elke dag knuffelen.

Volgende ochtend had een Duits stelletje ons uitgenodigd, champagne gedronken en uren over reizen en reis verhalen gesproken, zij waren al twee jaar op reis en hadden vooral zuid afrika gedaan. naar Moeraki lighthouse gegaan. Een klein wandel pad over een soort schiereiland bracht ons naar de oude vuurtoren. En waarempel, hier liepen de pinguïns zelfs over het pad, een meter naast je, ook veel zeehonden gezien. En maar 3 toeristen, dit was de beste plek, wat een mooie dieren.

Wist je dat: NZ landers alleen paaltje maken voor de schapen en koeien weiden; de omheining.

Bij Oamaru, komen veel yellow eyed pinguïns op het strand aan, hier hebben ze tribunes geplaatst en nest hokjes. Tegen betaling kun je op de tribune zitten en ze zien zwemmen en lopen naar hun nest. Elke dag 1 uur voor zonsondergang komen ze terug aan land, na een dag vol vis vangst. Dit hebben we dus niet gedaan.

Wist je dat: We tussen de regelsdoor, hebben we elke dag wat moois, leuks en speciaals Taraoa Head, om Albatrossen te spotten die een span wijdte van 3 meter kunnen hebben.

De "Amsterdam" ook een albatros is en leeft op het eiland Amsterdam, ergens in het zuiden. We hebben er geen gezien, althans van dichtbij. Erg mooi gebied, lijkt op Schotland.

Wist je dat: Het aantal koeien zo fors toe neemt dat het schapenvlees uit Australië wordt geïmporteerd.

In dit gebied ook naar sandfly beach geweest, waar je pinguïns en zeehonden en zeeleeuwen kon zien. Zeeleeuwen gezien, tweelagen er op het strand, die je dicht kon benaderen en een een kolonie zeehonden, super. Alleen geen pinguïns.

Wist je dat: Op sandfly bay geen zandvliegjes zitten [Sandfly], maar hier het zand vliegt omdat het zo hard waait, dit strand heeft ook grote duinen.

Naar Dunedin geweest, een wat oudere stad. Op een mooie camping gestaan op het einde van een gravel road. Hier heb je land inwaards ook blowholes, een soort tunnel uit gesleten door de zee. En bij vloed blaast de zee het water uit een gat omhoog.

Wist je dat: Iets wat 200 jaar oud is al behoord tot een historical site. En als je daar gaat kijken allen een roestig ding ziet liggen, een oude generator of trein, of wagonnetje.

Zondag 5 Januari, op naar Curio Bay. Als je hier in de koude zee gaat staan, kunnen er hector dolfijntjes naar je toe komen. En ja hoor de koude zee in en 3 dolfijntjes kwamen om ons heen zwemmen. Echt geweldig, je zou ze zo kunnen aanraken. Ik had Jailynn op mijn nek meegenomen de zee in. Bij elke golf springen anders werd je te nat. Een paar dolfijntjes bleven om ons heen cirkelen. Jailynn genoot. Kim ging daarna nog met haar kleren aan de zee in, die echt koud was en ze had ze ook nog gezien. Wat een geweldige dag.

Wist je dat: Hector dolfijntjes met uitsterven worden bedreigd door de visserij.

De Milford Sound is een van de mooiste gebieden van NZ. Waar het bijna elke dag regent. Dit zijn hele hoge kliffen die in de zee uitkomen. Hier kun je met een boot doorvaren en zie je veel watervallen. We hadden de kleinste boot gekozen, deze was iets duurder dan de rest. Wat een goede keuze, tijdens het varen door de kliffen zagen we een groep van 20 dolfijnen. De kapitein, had dit zelf ook niet vaak gezien, want meestal komen ze met zijn drieen. Hij werd zo enthousiast dat hij de boot draaide en 20 minuten met hun mee voer. Ze zwemmen onder de boeg van het schip mee en spelen in het water. Echt weer te gek. In Milford Sound hadden we super goed weer wat ook een zeldzaamheid was. In dit gebied nog een aantal wandelingen gedaan om de gletchers tezien. Naar een sneeuwveld gelopen met een sneeuw tunnel, waar we doorheen hebben gelopen en samen met de kids op een plastic zak door de sneeuw naar beneden gegleden. hahaha, wij ook een beetje sneeuw hier. Hier kon je ook honderden watervallen zien, die om je heen wel honderden meters naar beneden vielen.

Wist je dat: Jailynn eg mooie fotos kan maken en wel honderd achter elkaar, van voeten, steentjes, riemen, tenen en de lucht.

Nu zijn we in Queenstown, en gaan we nog naar gletsjers in het westen, zwemmen in hanmer springs, walvissen spotten in kaikoura, en dan naar Christchurch om de camper in te leveren, we zouden nog maanden in dit ding kunnen reizen, wat is het geweldig en gezellig om met zijn vieren hierin te reizen en te genieten van alles om ons heen. Samen............. Wat een mooi land is dit, overal bergen en mooie bossen om je heen, reizen door NZ is echt te gek en zeker zijn we verwend door het mooie lekker weer, thanxxxx.

Wist je dat: Internet hier niet zo geïntegreerd is als in Nederland en we geen tijd hadden om een up-date te schrijven. mmmmmmmmmm.

Thailand here we come........................

• 11 Januari 2015 - 12:45

Ine:

Wat heerlijk om jullie enthousiast verslag te lezen. Wat een avonturen, wat een plezier hebben jullie.
    Thanks.

• 11 Januari 2015 - 19:23

Sil:

wat leuk geschreven. goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. geniet er van x van ons

• 11 Januari 2015 - 21:52

Hanneke:

Dankjewel voor jullie lange reis verslag. Echt een hoop stoere mooie verhalen! Zo worden J en J ook reizigers in de dop!
    Veel avontuur en plezier verder vanuit Tilburg

• 12 Januari 2015 - 19:20

Ans Pelzera:

Hallo Kim, Jan, Jaylinn en Jessie, Wat een heerlijke reis hebben jullie! Wat zien jullie veel!!!!
    Leuk om zo deverhalen te lezen! Ik geloof nu de mensen. die zeggen, dat je zeker twee maanden
    nodig hebt om New Zealand te leren kennen.
    Wat een reis hebben jullie!!!! Ik ben hardstikke blij, dat het met jullie allemaal zo goed gaat.
    Het is toch wel heerlijk om zo intens met elkaar te zijn en om zoveel avonturen te beleven!!!
    Houd dit vast en zo zijn jullie allemaal gegroeid!!!
    Fijn te lezen, dat Jaylinn en Jessie zusjes geworden zijn.
    Heerlijk!!!!
    Heel veel liefs en nog heel veel fijne dagen voor jullie viertjes!!!!
    Liefs, Ans.

• 13 Januari 2015 - 00:50

Pa:

wow, te gek man, wat n`avonturen, Ans heeft het gras voor mijn voeten weggemaaid, dat had ik ook allemaal willen zeggen, nou ook van mij voor jullie viertjes nog hele fijne dagen en een behouden vaart.
    xxxxx liefs van ons allemaal ton lidy koen en laura

• 13 Januari 2015 - 16:22

Harry:

Kim, Jan, Jaylinn en Jessie, bedankt voor jullie indrukwekkend, gezellig, verrassend, sfeervol en avontuurlijk reisverslag, dat vertelt hoe jullie intens genieten van jullie samen onderweg zijn als gezin. Het geeft mij het gevoel of ik even met jullie mee reis.

Het is ook zeer leuk om te lezen hoe jullie beschrijven hoe Jailynn en Jessie het samen goed hebben, vertrouwen hebben en zich verwonderen. In een woord: jullie zijn een sterk en origineel team, die hun kansen weten te benutten.!

Ik wens jullie nog zeer veel leuke en ontmoetingsrijke momenten op het Zuidereiland.

Elke dag is een knipoog!

Alle goeds en liefs!

harry

• 14 Januari 2015 - 17:14

Ad Mies:

Hallo buurtjes,
    Heel fijn om te lezen dat jullie het zo geweldig hebben om samen met de kindjes zo te genieten van die prachtige natuur in NZ. Ook de foto,s zijn erg mooi en we zien dat Jessie en Jaylinn het goed naar de zin hebben en flink gegroeid zijn.
    Geniet met zijn allen nog van de laatste periode van jullie prachtige reis. Met Moos is alles oké.
    Veel plezier nog en tot Hoors/ziens!
    Moos,Ad en Jaantje.

• 30 Januari 2015 - 07:39

Lianne:

hey die jan en kim

heel fijn dat jullie het fijn hebben met de kids .
    natuur ook erg mooi en de kids zijn hard gegroeid geniet er nog van en ik spreek je

groetjes lianne

• 03 Februari 2015 - 11:32

Gerty:

Hai Kim en de drie J's,

Wat een leuk verslag om te lezen en wat een prachtige foto's om te zien. Wat zullen jullie heerlijk genieten van deze prachtige reis.
    Als je die foto's ziet dan wil je toch eigenlijk nooit meer terug, lijkt mij.
    Nou, ga nog maar een paar weken/dagen heerlijk verder genieten!!!

Lieve groeten,
    Gerty